ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ЛОГОПЕДІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
PDF

Ключові слова

підготовка, готовність, учителі-логопеди, інклюзивне освітнє середовище, порушення мовлення, нозологічні групи, комбіновані порушення, практико зорієнтована підготовка. training, readiness, teachers-speech therapists, inclusive educational environment, speech disorders, nosological groups, combined disorders, practice-oriented training.

Як цитувати

ЧУПАХІНА, С. В., ПОТАПЧУК, Т. В., & ЛЯКІШЕВА, А. В. (2022). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ЛОГОПЕДІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 159-167. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.23

Анотація

У статті розкрито особливості підготовки майбутніх учителів-логопедів до педагогічної діяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища. Розглянуто сучасні підходи учених до підготовки фахівців в галузі спеціальної освіти та логопедії зокрема. Мета статті полягає у виявлені та обгрунтуванні основних аспектів підготовки майбутніх учителів-логопедів до педагогічної діяльності в умовах інклюзивного середовища закладу освіти. Проаналізовано основні аспекти підготовки фахівців в галузі спеціальної освіти та формування професійних компетентностей у майбутніх учителів-логопедів зорієнтованих на практичну діяльність. Професійні компетентності у дослідження, розглядаються через призму інклюзивних процесів в освіті, водночас набувають значущості з урахуванням того, що вчителі-логопеди в інклюзивному середовищі співпрацюють з іншими фахівцями як члени команди психолого-педагогічного супроводу. Обгрунтовано, що науковий доробок учених заклав теоретико-методологічне підґрунтя професійної підготовки педагогів до психолого-педагогічної взаємодії з дітьми з особливими потребами у закладах освіти різного типу й аргументував нагальну необхідність системної професійно-педагогічної підготовки майбутніх освітян до діяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища. Виявлено, що педагогічна діяльність вчителів-логопедів в умовах інклюзивної освіти має певні особливості, що потребує посилення практико зорієнтованої навчальної діяльності майбутніх учителів-логопедів (організація практичної роботи в ролі тьюторів в інклюзивному просторі закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрах; включення до освітньої програми «Спеціальна освіта» зі спеціалізацією «Логопедія» навчальної дисципліни «Логопедичний супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами». Встановлено, що розвиток інклюзивної компетентності майбутніх фахівців в галузі логопедії в процесі практичної підготовки розширює уявлення про можливі шляхи вирішення проблем інклюзії та стає одним із основних напрямків підготовки учителів-логопедів до професійної діяльності в сучасних умовах.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.23
PDF

Посилання

Берегова М. І. (2019). Дидактико-практична підготовка майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах освітнього інклюзивного простору : автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Київ, 40 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (2001) / клад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ : Ірпінь, ВТФ «Перун». 1440 с. 3. Енциклопедія освіти (2008) / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер. 1040 c.

Законодавствo України : офіційний сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#n12 (дата звернення: 10.01.2022 р.). 5. Максимів Ю., Чупахіна С. (2018). Особливості становлення особистісно-професійних якостей майбутніх вчителів-логопедів. Освітній простір України. Івано-Франківськ, № 13. С. 66–76.

Миронова С. П. (2016). Реалії та перспективи забезпечення інклюзивної освіти фахівцями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, Вип. 32. Ч. 2. С. 5–10.

Madhavi Sharma (2016). Innovative roles of guidance and counseling for managing children with learning disabilities in inclusive classroom by inclusive teachers. International Journal of Research in Social Sciences. Vol. 6. Issue 12, December, Rezhym dostupu: http://www.ijmra.us

Ленів З. (2018). Формування професійної готовності фахівця до роботи в інклюзивному освітньому просторі початкової школи. Обрії. № 2 (47). С. 57–61.

Chupakhina S. (2019) Methodological bases for digital competence formation of future teachers under conditions of inclusive education: Ukrainian content. «Modern World tendencies in the development of science» [монографія] volume 2 editor: Babych M. M. Published by Sciemcee Publishing. London, pp. 26–40.

Софій Н. З. (2017). Організаційно-педагогічні умови інтегрованого супроводу учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному навчальному закладі : автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ. 23 с.

Шеремет М. К. (2011). Підготовка корекційних педагогів у вищих навчальних закладах України. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Соціально-педагогічна. 2011. Вип. 17 (1). С. 7–11.