КОМІКС ЯК ІНСТРУМЕНТ ПРОТИДІЇ РОСІЙСЬКІЙ ПРОПАГАНДІ (НА ПРИКЛАДІ ПРОЄКТУ «МОЯ НЕФЕЙКОВА ІСТОРІЯ» ЖУРНАЛУ СОЦІАЛЬНИХ КОМІКСІВ «INKER»)
PDF

Ключові слова

комікс, російсько-українська війна, пропаганда, графічна проза, мальопис comics, Russian-Ukrainian war, propaganda, graphic prose, malyopys

Як цитувати

ГОРБАЧ, Н. В., & ШАКУН, О. А. (2025). КОМІКС ЯК ІНСТРУМЕНТ ПРОТИДІЇ РОСІЙСЬКІЙ ПРОПАГАНДІ (НА ПРИКЛАДІ ПРОЄКТУ «МОЯ НЕФЕЙКОВА ІСТОРІЯ» ЖУРНАЛУ СОЦІАЛЬНИХ КОМІКСІВ «INKER»). АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (3), 3–11. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2025.3.1

Анотація

У статті здійснено аналіз сучасних українських коміксів, створених у межах проєкту «Моя нефейкова історія» творчим колективом журналу соціального мальопису «Inker». Розглядаються такі твори, як «Сліпі плями», «Я не другий сорт», «Лабіринти брехні» та «У капкані», що відзначаються документальною основою, тематичною зосередженістю на реальних свідченнях героїв і прагненням деконструювати російські пропагандистські міфи. Перетворення індивідуальних життєвих історій на художні наративи зі специфічною візуальною мовою робить їх доступними широкому колу читачів. Акцентується, що такі комікси працюють із подвійною оптикою: з одного боку, документують досвід конкретних людей, з іншого – переносять його у сферу суспільного знання й колективної пам’яті. Наукова новизна статті полягає в тому, що доробок «Inker» уперше розглянуто як мистецький проєкт, котрий формує специфічний сегмент сучасного українського воєнного дискурсу, що набуває нової соціокультурної ваги та стає одним із засобів фіксації досвіду, спротиву та саморепрезентації. У дослідженні простежено тяглість традиції коміксів, спрямованих на осмислення травматичних подій ХХ–ХХІ ст., зокрема Голодомору, Другої світової війни, Голокосту, Чорнобильської катастрофи, близькосхідних конфліктів тощо. Показано, що мальописи «Inker» водночас виконують пізнавальну, меморіальну, комунікативну функції, а також сприяють формуванню критичного мислення й протидії маніпулятивним практикам. В умовах сучасної гібридної війни, де зброєю ворога є не лише військова сила, а й інформаційні маніпуляції, комікс постає як інструмент спротиву спробам переписування історії та нищення української ідентичності. Перспективними напрямами подальших студій є вивчення інтермедіальних стратегій, дослідження рецепції українського соціального коміксу в академічному й культурному середовищі.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2025.3.1
PDF

Посилання

Горбач Н. Авторський анімалізм роману «Маус» В. Шпігельмана. Мова. Література. Фольклор. 2022. № 2. С. 76–84.

Гоц А., Дьомін О., Лановець Д. Сліпі плями. URL: https://inker.world/slipi-pliamy/?v=5269f4d75f5b

Гудошник О., Бучарська І. Медіальність українського документального коміксу під час війни. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Журналістика. 2023. № 1. С. 70–79.

Деркачова О. Осмислення подій російсько-української війни у коміксах «Кіборги». Література й історія : матеріали Всеукраїнської наукової конференції (17–18 листопада 2022 р.) / редкол. : Н. Горбач, В. Ніколаєнко, І. Бакаленко та ін. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2022. С. 75–78.

Дьомін О., Лановець Д. Лабіринти брехні. URL: https://inker.world/labirynty-brekhni/?v=5269f4d75f5b

Дьомін О., Лановець Д., Костішина І. Я не другий сорт. URL: https://inker.world/ya-ne-druhyy-sort/?v=5269f4d75f5b

Колесник О. С. Поетика графічного роману: синтез мистецтв та транспозиції. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : збірник наукових праць. 2013. Вип. 31. С. 301–307.

Лановець Д., Дьомін О., Некрасенко М. У капкані. URL: https://inker.world/u-kapkani/?v=5269f4d75f5b

Сокирська О., Флоренца О. Комікс і графічний роман у контексті сучасної лінгвокультурології. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету. 2024. Вип. 79. Том 2. С. 207–213.

Busch B., McNamara T. Language and Trauma: An Introduction. Applied Linguistics. 2020. V. 41. P. 323–333.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.