Анотація
У статті здійснено спробу дослідити вплив творчості С. Жадана на сучасну українську дитячу літературу. Проаналізовано роботи з вивчення творчості С. Жадана крізь призму провідних мотивів його лірики та прози, які виявляють систему, властиву авторському стилю письменника. Стверджується, що у творах для дітей та зображенні теми дитинства автор використав притаманні йому й вже апробовані раніше художні прийоми та ідейну апеляцію до загальнолюдських моральних цінностей. У роботі зроблено спробу визначити твори, які можуть бути включені до кола дитячого читання, з урахуванням специфіки творчої манери письменника та перекладача. Дослідження простежує тематичні аспекти творчості С. Жадана, пов’язані з темою дитинства в контексті дитячої літератури, які притаманні не лише творам письменника останнього часу, а й також є константою його книг попередніх років, коли автор знаходиться в пошуку таких жанрових форм, що зможуть відобразити його філософський погляд та ідейну позицію. Підтвердженням тому пропоновано вважати роботу над збіркою дитячих віршів, пісенні тексти, роботу над перекладами класичної та сучасної зарубіжної літератури. Розглянуто творчість автора крізь призму дитячої літератури та дитячого читання сучасних українських реалій, акцентовано на адаптації творчих здобутків автора для дитячої літератури у контексті реалій російсько-української війни. Визначено тексти, які допоможуть читачам-дітям усвідомити важливі проблеми сучасності, обговорити та осмислити складні питання життя та смерті, відповідальності, громадянського вибору, патріотизму, любові. У контексті дослідження запропоновано види роботи з текстами С. Жадана, які можна використати під час вивчення його творчості у школі та у позакласній роботі, неформальній літературній освіті. Наголошено на актуальності та необхідності використання поетичних, прозових, перекладацьких творчих здобутків С. Жадана у роботі з дитячою читацькою авдиторією.
Посилання
Головченко Н. (2022). Як оновлювати шкільний курс української літератури? Українська літературна газета. URL: https://litgazeta.com.ua/articles/iak-onovliuvaty-shkilnyj-kurs-ukrainskoi-literatury/ (дата звернення: 08.11.2024).
Жадан С. (2018). Антена. Чернівці: Meridian Czernowitz. 304 с.
Жадан С. (2017). Інтернат. Чернівці: Meridian Czernowitz. 336 с.
Жадан С. (2021). Сергій Жадан [офіційна сторінка]. URL: https://www.facebook.com/serhiy.zhadan (дата звернення: 09.02.2025).
Жадан С. (2022). Сергій Жадан [офіційна сторінка]. URL: https://www.facebook.com/serhiy.zhadan (дата звернення: 09.02.2025).
Жадан С. (2024). Книжечка-мандрівочка. Харків. Львів : Видавництво Старого Лева. 36 с.
Жадан С. (2023). Скрипниківка. Чернівці: Meridian Czernowitz. 144 с.
Менсбах А. (2022). Баю, бляха, бай /пер. з англ. С. Жадана. Харків : Віват. 32 с.
«Читай-пиши» – стартував конкурс відгуків для школярів. (2019). URL: https://www.barabooka.com.ua › chitaj-pishi-startuv... (дата звернення: 09.02.2025).
«Що робити з котом?» зі збірки, створеної у єдиному екземплярі для дочки Марійки. (2017). URL: https://www.youtube.com/watch?v=7-L429hziI8 (дата звернення: 09.02.2025).