Анотація
У статті досліджується взаємозв’язок української мови і культури в контексті викладання української мови як іноземної. Підкреслено, що ефективне оволодіння мовою неможливе без занурення в культурне середовище, адже мова є не лише засобом комунікації, а й носієм історичної пам’яті, традицій, ментальності та духовних цінностей народу. Розкрито роль культурної складової у формуванні міжкультурної компетентності іноземних студентів, їхньої успішної адаптації до навчального і соціального середовища в Україні. Особливу увагу приділено культурним практикам як потужному засобу мотивації та залучення студентів до активного вивчення мови. Навчальний процес розглядається як цілісна система, у якій поєднано мовні знання з культурологічними аспектами: традиціями, святами, звичаями, літературою, мистецтвом і сучасними культурними процесами. У роботі наведено приклади інтеграції культурного компонента у мовну підготовку: організація святкових заходів, мовно-культурні проєкти, екскурсії, літературно-мистецькі вечори, використання автентичних текстів, мультимедійних матеріалів та сучасних онлайн-ресурсів («Ukraїner», «Prometheus», «Є-Мова» тощо). Обґрунтовано, що такі форми роботи підвищують інтерес до навчання, знімають психологічні бар’єри, сприяють розвитку комунікативних умінь та глибшому розумінню української культури. Виокремлено методичні підходи, що забезпечують ефективне поєднання мови й культури: культурологічний, комунікативно-культурний, проєктно-діяльнісний, мультимедійний та інтеркультурний. Зроблено висновок, що включення культурної компоненти в навчальний процес не лише збагачує мовну підготовку, а й формує позитивний імідж України як держави з багатою історією та культурною спадщиною. Такий підхід сприяє розвитку у студентів навичок міжкультурної комунікації, підвищує їхню мотивацію до навчання та забезпечує комплексне засвоєння української мови в автентичному соціокультурному контексті.
Посилання
Береза Л. Формування етнокультурної компетентності іноземних студентів у процесі навчання української мови. Українська мова і література в школі. 2022. № 3. С. 46–49.
Добірка онлайн-ресурсів для вдосконалення української мови. Режим доступу: https://osvitanova.com.ua/posts/4281?fbclid=IwAR0jCcv_NI4gQsEXYK2lzt17NmSkiox0d43saHuPq6LXQfxMj1F1m0wLVcg. Дата звернення: 14.07.2025.
Лещенко Т. О., Шевченко О. М., Юфименко В. Г. Інтеграція компонентів культури в процес навчання іноземних студентів української мови. Молодий вчений. 2019. № 5.1. С. 148–151.
Лещенко Т. О., Шевченко О. М., Козуб Г. М. Читаємо українською : посібник для іноземних студентів І–II курсів (соціокультурний аспект). І частина. Полтава : ФОП Гаража М.Ф., 2018. 129 с.
Пірен М. І. Українська мова – важливіший чинник єдності суспільства, формування української політичної нації та реалізації демократичних реформ. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. 2019. № 3. С. 85–90.
Чала К. Використання інформаційних систем та електронних видань у процесі вивчення іноземної мови у ВНЗ. Вища школа. 2019. № 4. С. 55–61.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
