Анотація
У статті розглянуто використання графічних засобів у експериментальному романі Марка Даніелевського «Будинок Листя». Актуальність проблеми обумовлена недостатнім розкриттям ролі графічної стилістики у сприйнятті експериментального тексту та особливостей використання графічних засобів. Створення логічної послідовності використання графічних елементів та вивчення їх впливу на текст сприяє ефективнішому використанню цих засобів у експериментальних романах. Мета дослідження передбачала аналіз використання графічних засобів у експериментальному романі. У ході дослідження було визначено п’ять основних методів порушення використання графічних засобів: перебільшення, зміна, повторення, видалення та комбінування. Ця класифікація дозволяє систематично ідентифікувати графічні засоби. Проаналізовано як читачі сприймають експериментальний текст у залежності від його форми. Деякі захоплюються нестандартним підходом автора та відчувають емоційну насиченість від інтерактивних графічних засобів. Однак для інших постійні переривання тексту можуть викликати відволікання або потребу в значних зусиллях для читання експериментального роману. Незважаючи на це, такий підхід надає наративу багатошаровість і глибину, змінюючи сприйняття часу та простору у експериментальному романі. Проведений аналіз графічних засобів дає підстави для таких висновків, що більшість текстів експериментальних романів можливо проаналізувати за допомогою методів літературознавчого аналізу та візуальної критики. Ці структурні засоби можуть бути систематизовані та класифіковані. Також ми дійшли висновку, що графічні засоби допомогли Марку Даніелевському створити глибоку, інколи навіть жахливу атмосферу, що наділяє персонажів унікальними рисами та сприяє кращому розумінню структури сюжету. Ми інтерпретуємо графічні засоби як набір ресурсів, які використовуються у нових та різноманітних процесах творення графічної стилістики.
Посилання
Карп М. А. Текстотвірні ознаки когезії та когерентності в англійських мультимодальних літературних казках (на матеріалі творчості Філіпа Арда) : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / Марта Андріївна Карп. Одеса, 2016. 22 с.
Микитюк І. Графічні засоби як носії прагматичного значення у тексті. Матеріали II міжнародної науково-практичної конференції Сучасні наукові дослідження – 2006: Філологічні науки, т. 39, Дніпро: Наука і освіта, 2006, С. 34–36.
Baetens J., Frey H. The Graphic Novel. Cambridge University Press. 2015.
Baldry A., Thibault P. J. Multimodal Transcription and Text Analysis. David Brown Book Company. 2006.
Bull G., Anstey M. Evolving Pedagogies. Curriculum Press. 2010.
Danielewski M. Z. House of Leaves. Pantheon. 2000.
Fjellestad D. Resisting extinction: The pictorial in contemporary American literature. 2010.
Gibbons A. Intermediality and Storytelling. Walter de Gruyter. 2010.
Hagler S. Mediating print and hypertext in Mark Z. Danielewski’s House of Leaves. 2004.
Royce T. D., Bowcher W. New Directions in the Analysis of Multimodal Discourse. Routledge. 2013.
Sadokierski Z. Visual writing: a critique of graphic devices in hybrid novels, from a visual communication design perspective. PhD dissertation, University of Technology Sydney. 2010.
Van Leeuwen T. Towards a semiotics of typography. Information Design Journal. 14(2). 2006. PP. 139–155. https://doi.org/10.1075/idj.14.2.06lee