IMAGE OF THE GYPSY IN UKRAINIAN FOLKLORE: CONSTANTNESS VS PLASTICITY
PDF (Українська)

Keywords

циган, фольклорний текст, образ, фольклорна форма, поведінковий маркер. gypsy, folklore text, image, folklore form, behavioral marker.

How to Cite

ЗАКАЛЬСЬКА, Я. А. (2022). IMAGE OF THE GYPSY IN UKRAINIAN FOLKLORE: CONSTANTNESS VS PLASTICITY. ACADEMIC STUDIES. SERIES “HUMANITIES”, (2), 88-97. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.2.13

Abstract

The proposed article is devoted to the study of the image of a gypsy as one of the foreign ethnic characters in Ukrainian folklore. It is known that the study of the relations between the representatives of ethnic minorities develops in the system of the coordinates "OWN – OTHERS". Necessity to study such relationships is especially intensified in the periods of existential challenges, one of which is the war. The impetus for writing this article was a real fact that happened after russian military aggression against Ukraine in February 2022, when ethnic Roma stole an enemy tank. The author of the article aims to investigate whether the image of the gypsy has been transformed in modern folklore, if compared with classical folklore texts. The study of the image of the gypsy in Ukrainian folklore has been the focus of attention of many scientists for a long time. The collections of the folklorists who recorded the texts in which the gypsy appears, are mentioned. The works, which highlighted the image of the gypsy in folklore, are analyzed. In addition to fairy-tale and non-tale prose, the image of the gypsy is also characteristic of ritual folklore, both calendar and family. The expediency of considering memes and «photo frogs in the coordinate system of folkloristics is substantiated. The features, that are characteristic of memes as the latest folklore creations, are indicated, and their main functions are also mentioned. It is confirmed that constant behavioral markers and character traits inherent to Roma remain basic for the formation of the image of the gypsy: villainy, cunning, tendency, etc. It is shown that the nomadic way of life formed a special attitude of the gypsies to the means of transportation (previously horses, now – "iron horses"), which is reflected in the folklore texts. It is noted that in modern folklore forms a certain transformation in the treatment of nonethnic characters can be traced, which is a consequence of the reinterpretation of axiological guidelines, as well as those real events which take place in the society. So, we can talk about the slow change of the stereotypical ideas that were formed by the mythological tradition.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.2.13
PDF (Українська)

References

Гнатюк В. Галицько-руські анекдоти. Етнографічний збірник. Т. 6. Львів: Накладом Наук. Т-ва ім. Шевченка: З друк. Наук. Т-ва ім. Шевченка, 1899. 370 с.

Гнатюк В. Галицько-руські народні легенди. Т.1. Етнографічний збірник. Т. 12. Львів: Накладом Наук. Т-ва ім. Шевченка: З друк. Наук. Т-ва ім. Шевченка, 1902. 215 с.

Грищенко І. Міжетнічні стосунки в українських народних казках. Київ: ЗАТ «Миронівська друкарня», 2009. 252 с.

Грищенко І. Фольклорні когнітивні патерни: міжетнічний полілог у народній прозі України: дис. … д-ра. філол. наук: 10.01.07. Київ, 2017. 447 с.

Гринченко Б. Д. Этнографические материалы, собранные в Черниговской и и соседних с ней губерниях. Выпуск 1. Рассказы, сказки, предания, пословицы, загадки и пр. Чернигов: Тип. Губ. Земства, 1895. 308 с.

Демедюк М. Національна специфіка української народної казки: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.07. Львів, 2010. 20 с.

Івановська О.П., Івановський П.О. Звичаєве право в Україні. Етнотворчий аспект: навчальний посібник. Київ: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2014. 383 с.

Ковальова Г. Опозиція “свій – чужий” при формуванні національної ідентичності в контексті глобалізації. Наукові записки. Серія «Філософія». 2009. Вип. 5. С. 84–91.

Кузьменко О. Драматичне буття людини в українському фольклорі: концептуальні форми вираження (період Першої та Другої світових воєн). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2018. 727 с.

Курочкін О. Карнавальні “цигани”: етнічний стереотип і обрядова маска. Науковi записки. Збiрник праць молодих вчених та аспiрантiв. Т. 15. 2008. С. 255-269.

Курочкін О. “Циганщина” як структурний компонент традиційного весілля. Матеріали до української етнології. № 9 (12). 2010. С. 143-150.

Лихограй Р. Політична складова українського фольклору: дис. … канд. філол. наук: 10.01.07. Київ, 2016. 201 с.

Лінтур П. Дідо-всевідо: Закарпатські народні казки. Ужгород: Карпати, 1969. 238 с.

Мушкетик Л. Персонажі української народної казки. Київ: Український письменник, 2014. 360 с.

Народ скаже, як зав'яже. Сільські вісті. 2022. 12 липня. № 24 (19968). URL: http://www.silskivisti.kiev. ua/19968/Odin.php?n=51448 (дата звернення: 26.07.2022)

Під Каховкою роми вкрали в росіян танк. URL: https://24tv.ua/pid-kahovkoyu-ukrayinski-tsigani-vkralirosiyan- tanka-mistsevi_n1881612 (дата звернення: 08.06.2022)

Рудченко И. Народные южнорусские сказки: в 2 вып. Выпуск 1. Киев : В тип. Е. Я. Федорова, 1870. 212 с.

Смола Л. Мем як інструмент інформаційної війни. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Психологія». 2019. № 1(10). С. 91-95.

Франко І. Галицько-руські народні приповідки. Том ІІІ. Випуск 1 (Рабунок – Час). Етнографічний збірник. Т. 27. Львів: Накладом Наук. Т-ва ім. Шевченка: З друк. Наук. Т-ва ім. Шевченка, 1909. 300 с.

Франко І. До історії українського вертепу XVIII в. Зібрання творів у п'ятдесяти томах. Том 36. Літературно-критичні праці (1905-1906) / упорядкування та коментарі О. О. Білявської, А. В. Горецького. Київ: видавництво «Наукова думка», 1982. С. 170 – 375.

Шума Л. Етнічний стереотип рома (цигана) в народних легендах. Studia methodologica. 2016. No. 43. С. 128-135.

Як вкрасти танк? Роми розповідають. URL: https://romaua.org.ua/news/ukraine/1647270677877 (дата звернення: 24.06.2022)