MODERN METHODS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
PDF (Українська)

Keywords

інноваційна педагогіка, сучасні педагогічні технології, іноземні мови, мультилінгвістичне суспільство, вища освіта, цифровізація освіти, методики навчання студентів. innovative pedagogy, modern pedagogical technologies, foreign languages, multilingual society, higher education, digitalization of education, methods of teaching students.

How to Cite

МАРЄЄВ, Д. А., ГЕВОРГЯН, К. Л., & КОЛОДІНА, Л. С. (2022). MODERN METHODS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “HUMANITIES”, (1), 257-265. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.1.40

Abstract

Language-training and education strategy as the main pathway, which is required for language skills training or improvement of professional competencies of future specialists, must continuously reform and adapt to a changing environment and new challenges faced in the context of globalization proces. The digitalization and intensification of innovation activity, in particular towards the establishment of innovation educational technology, can be defined as opportunities to reform the higher education system. So, in this science paper was defined that modern pedagogical technologies of language teaching emerged as a result of digital transformation; moreover, the need to increasing autonomy of educational process (first of all, in the context of introducing quarantine measures and martial law in Ukraine) raises the importance of electronic resources, information and communication technologies, artificial intelligence and digital platforms as a tools for organisation of educational process in Ukrainian universities. Accordingly, the article is devoted to the analysis of modern, innovation oriented methods of language teaching students in universities in the context of determined its as a factors, which have an impact of higher education quality and influenced on formation of professional competencies and level of competiveness of future specialists. Comparison, methods of abstraction, analysis and generalization are the research methods which were used in the article. In this science paper the essence of modern pedagogical technologies, which used in teaching foreign language in Ukrainian universities by teachers, importance of transformation of traditional methods of teaching students under post-pandemic instability and martial law condition in Ukraine were determined. The key tools, resources and technologies, which used for increasing the level of effectiveness educational process, in particular foreign languages learning, as well as way for development students’ language skills were described by authors. The role of digitalization as a way for support changes in modern pedagogy and methods of teaching students, first of all, the impact of digital transformation on education process, was researched in this article.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2022.1.40
PDF (Українська)

References

Kumaravadivelu B. Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. New Haven and London : Yale University Press, 2003. 339 p.

Tarnopolsky O. Constructivist blended learning approach to teaching English for specific purposes. London : Versita, 2012. 254 p.

Yakymchuk I., Hlazunova O. Use of massive open online courses to develop media educational competence of teachers of professional pre-higher education institutions. Pedagogy and Psychology of Sport. 2021. № 7(1). С. 76–84. DOI: https://doi.org/10.12775/PPS.2021.07.01.004

Бабаєв В. М., Стадник Г. В., Момот Т. В. Цифрова трансформація в сфері вищої освіти в умовах глобалізації. Комунальне господарство міст. Соціальні та поведінкові науки. 2019. Т. 2. Вип. 148. С. 2–9.

Биков В., Спірін О., Пінчук О. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України) / за ред. С. В. Бартош. Київ : Видавничий дім «Сам», 2017. С. 191–198.

Близнюк Т. Цифрові інструменти для онлайн і офлайн навчання: навчально-методичний посібник. Івано- Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2021. 64 с.

Вікторова Л. В., Кочарян А. Б., Мамчур К. В., Коротун О. О. Застосування штучного інтелекту та чат- ботів під час вивчення іноземної мови. Інноваційна педагогіка. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. 2021. Т. 2. Вип. 32. С. 166–173. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/32-2.33

Інформаційно-аналітична довідка про результати опитування щодо стану використання технологій дистанційного навчання у закладах вищої освіти України / Державна служба якості освіти України, 2021. Available at: www.sqe.gov.ua/ (дата звернення 04.05.2022)

Сторожук С., Тарнопольський О., Бредбієр П. Зміни парадигм навчання в історії методики викладання іноземних мов: з ХІХ сторіччя до наших днів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2019. № 1(17). С. 200–207.

Тарнопольський О. Три головних парадигми у викладанні іноземних мов у ХХІ сторіччі: пролегомени до створення єдиного підходу до їх навчання. Іноземні мови. 2019. № 2(98). С. 3–9.

Тарнопольський О., Кабанова М. Впровадження комп’ютерних технологій у навчання іноземних мов: історія та перспективи. Computer Modeling: Analysis, Control, Optimization. 2019. № 2. С. 74–82.