СТРАТЕГІЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ФЕМІННОСТІ В ПІСНЯХ ПЕРІОДУ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: ҐЕНДЕРНІ ДИХОТОМІЇ
PDF

Ключові слова

популярна пісня, стратегії репрезентації, фемінність, ґендерні дихотомії, жіночі архетипи, масова культура popular song, strategies of representation, femininity, gender dichotomies, female archetypes, mass culture

Як цитувати

ПАВЛЕНКО, І. Я., & КУРИЛОВА, Ю. Р. (2025). СТРАТЕГІЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ФЕМІННОСТІ В ПІСНЯХ ПЕРІОДУ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: ҐЕНДЕРНІ ДИХОТОМІЇ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (3), 54–63. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2025.3.6

Анотація

Мета статті – проаналізувати стратегії репрезентації фемінності в українських піснях періоду російсько-української війни (2014–2025 рр.), з’ясувавши, як у них конструюються сучасні моделі жіночності, яким чином вони співвідносяться з традиційними поглядами на роль і місце жінки під час війни і що вносять нового. Об’єктом аналізу є тексти популярних пісень, що активно функціонують у медійному просторі. Методологія статті ґрунтується на міждисциплінарному поєднанні ґендерних студій, культурної семіотики, дискурс-аналізу, що дає змогу розглядати пісні воєнного часу не лише як художній або комунікативний феномен, а також як складний механізм соціального конструювання ідентичностей. Передусім, у роботі застосовані принципи ґендерної критики, сформовані працях Дж. Батлер, С. де Бовуар, концепція «етики турботи» К. Ґілліґан, Н. Ноддінґс. Цей підхід дозволяє інтерпретувати фемінність як перформативну практику, що репрезентується у вербальних, музичних і візуальних образах пісенного тексту. З’ясовано, що сучасна пісенність відтворює традиційні образи матері, удови, дівчини/жінки, що чекає з війни нареченого/чоловіка, відьми, актуалізуючи при цьому нові моделі жіночого – жінку-борчиню, медикиню, волонтерку, що репрезентують етичну й тілесну суб’єктність жінки у війні. Водночас зберігаються риси есенціалізму: формується прецедент сакралізації жіночої жертви, поєднання краси й жертовності, ототожнення фемінного з етичними категоріями. У результаті дослідження доведено, що моделі фемінності у воєнній пісенності базуються на триєдності жіночих ролей – матері, берегині, коханої. Проте всі вони зазнають трансформації через патерни героїзму, політичного дискурсу та практик резильєнтності; утверджується нова парадигма фемінності, параметри якої уже не редукуються до покори чи страждання, а стають синонімом стійкості, моральної витримки й культурного спротиву. Пісенний дискурс війни не лише відображає, а й активно формує суспільні уявлення про ґендер, стаючи ареною боротьби між традиційними й новітніми моделями жіночності, у яких фемінність постає як символ національної стійкості й одночасно як форма культурного опору.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2025.3.6
PDF

Посилання

Агеєва В. Жінка в пожовтневій прозі : парад стереотипів. Слово і час, 1991. № 6. С. 23 – 29.

Байдак М. Війна як виклик і можливість: українки в роки Першої світової війни. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2021. 320 с.

Байдак М. Простори жіночого повсякдення в роки Першої світової війни (на прикладі Галичини й у світлі особових джерел). Обличчя війн і конфліктів. Історичні та культурологічні студії. Вип. 6–7, (2014–2015). С. 118–133. С. 131.

Бовуар С. де. Друга стать. Київ: Основи, 1994. 800 с. с. 75.

Грабовська І. Чи довго ще квилити «чайці-небозі», або Знов про жіночність України. Сучасність. 2000. № 5. С. 99–114.

Гундорова Т. Погляд на Марусю. Слово і час. 1991. № 6. С. 15–22.

Данилюк Н.О. Фольклорні джерела пісенних текстів у часи російсько-української війни. Культура слова. 2023, № 98. С. 42–56.

Кісь О. Жінка в традиційній українській культурі (друга половина XIX – початок XX ст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2008. 272 с.

Кузьменко О. М. Фольклорний концепт «мати» як предмет гуманістичного пізнання: український контекст. Діалог мов – діалог культур Україна і світ. Матеріали XI Міжнародної наукової Інтернет-конференції з україністики. München, 2020. С. 577–587.

Мушкетик Л. «Хто старший, чоловік чи жінка»: фольклорна рецепція

ґендерних поведінкових ролей у традиційній українській родині. Народознавчі зошити. 2020, № 6 (156). С. 1328–1346.

Павленко І.Я. Ґендерні проєкції пісень періоду російсько-української війни. Література й історія : матеріали Всеукраїнської наукової конференції (14–15 листопада 2024 р.). Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2024. C. 279–283.

Супрун В. М. Українська пісня періоду війни як соціокомунікаційний феномен. Теорія та історія соціальних комунікацій. Том 35 (74) № 4 2024. Частина 2. С. 164–171.

«Батько наш Бандера, Україна – мати» : сучасний варіант повстанської пісні. https://www.youtube.com/watch?v=g2KIxTonkhE

«Враже» : слова Л. Горова, музика А. Каташинська (Енджі Крейда). https://www.youtube.com/watch?v=gHVyKTaAV6U

«Колискова для ворога» : слова А. Шевченко (СТАСІК), музика О. Маноцков. https://www.youtube.com/watch?v=40WD9RDAMVc

«Красива жінка в формі ЗСУ» : слова та музика В. Шевченко. https://www.youtube.com/watch?v=685tAi6hgPE

«Молитва на Різдво» : слова та музика З. Медюх. https://www.youtube.com/watch?v=2T50IzT-JIw

«Не зли дівчат ЗСУ» : слова та музика М. Мелешко. https://www.youtube.com/watch?v=7jqDxSDMEUs

«Не сумуй» : слова та музика О. Рожко. https://www.youtube.com/watch?v=hlO_dR2C0Ow

«Обніми свою дитину : слова З. Крачковська, музика Д. Бурнос. https://www.youtube.com/watch?v=52mdd3IpfKY

«Пісня про військових медиків (про Юлію Паєвську)» : слова та музика С. Кононенка (позивний – Професор). https://www.facebook.com/watch/?v=756915751171884

«Струна» : слова Т. Боровок, музика Т. Боровок, А. Каташинська (Енджі Крейда). https://www.youtube.com/watch?v=mq6a3pdS0cI

«Там, біля тополі» : слова П. Солодуха, музика П.Солодуха. https://www.youtube.com/watch?v=yPtEOPxC9Lc

«Я – Україна!» : слова О. Потапенко, музика Н. Каменських. https://www.pisni.org.ua/songs/3444424.html

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.