Анотація
Стаття присвячена аналізу інтерпретації сакральних топосів княжого Києва в творах Наталени Королевої і Віри Вовк. Особлива увага зосереджена на висвітленні образів Софії Київської, Золотих воріт і Києво-Печерської лаври. Підкреслено, що ці споруди описані не лише як артефакти сакрального мистецтва, а насамперед як значущі місця пам’яті, конденсатори культурних і духовних смислів. Зазначено, що найчастотнішим у текстах є топос Софії Київської. Це багатозначний символ, що репрезентує сакральний центр Києва й України. У прозі Н. Королевої він уособлює духовну альтернативу світу зла, метафізичну надію на воскресіння з руїни, втілену в візії жінок-мироносиць. У поезії Віри Вовк – відображає ідею захисту, могутньої Божої опіки над Україною, персоніфіковану в образі Богородиці-Оранти. Самобутніми є також художні образи Золотих воріт (символу княжої могутності) й Києво-Печерської лаври (втілення культурних надбань краю). Перший описаний через легендарно-апокрифічну канву, другий – через образи храмів: Успенського собору, дзвіниці (у Віри Вовк), а також через постаті ченців Києво-Печерського монастиря (у Н. Королевої). Воднораз простежено, що Н. Королева здебільшого інтерпретує події історичного минулого країни, осмислює патерикові сюжети, стилізує мову й виклад літописів. Віра Вовк, натомість, зображає актуальні події сучасності, залучає біблійну інтертекстуальність, метафоричне письмо, символіку. Встановлено, що основою художньої інтерпретації образів Софії, Лаври і Золотих воріт у творах обох письменниць є історичний паралелізм, зіставлення часових площин Х ст. і ХХ–ХХІ ст. В цьому контексті сакральні топоси княжого Києва репрезентують ідею незнищенності українського народу та його духовних вартостей в горнилі драматичних випробувань минулого і сьогодення.
Посилання
Вовк Віра. Бердо. Ріо-де-Жанейро : Contraste, 2019. 72 с.
Вовк Віра. Вогонь Купала. Львів : БаК, 2014. 140 с.
Вовк Віра. Героїка. Ріо-де-Жанейро – Львів : Колір ПРО, 2022. 88 с.
Вовк Віра. Зеніт. Львів: БаК, 2012. 102 с.
Вовк Віра. Знамено, повісті і романи. Львів : БаК, 2011. 520 с.
Вовк Віра. Ораторія хвали. Львів : БаК, 2015. 168 с.
Вовк Віра. Поезії. Київ : Родовід, 2000. 424 с.
Вовк Віра. Проза. Київ : Родовід, 2001. 448 с.
Вовк Віра. Ромен-зілля. Дніпропетровськ : Пороги, 2007. 66 с.
Вовк Віра. Спогади. Київ : Родовід, 2003. 456 с
Вовк Віра. Театр. Київ : Родовід, 2002. 448 с.
Вовк Віра. Україні. Ріо-де-Жанейро: Contraste, 2019а. 56 с.
Вовк Віра. Яблуко на Спаса. Ріо-де-Жанейро : Contraste, 2021. 54 с.
Демська-Будзуляк Л. Простір пам’яті vs пам’ять місця (антологія «Воєнний стан»: культурна географія російсько-української війни). Слово і Час. 2025. № 1 (739). С. 71–83.
Еліаде М. Священне і мирське. Міфи, сновидіння і містерії. / пер. Г. Кьоран, В. Сахна. Київ : Основи, 2001. 592 с.
Копач О. Наталена Королева. Вінніпеґ : Накладом УВАН, 1962. 36 с.
Королева Н. Леґенди старокиївські. Ч. І. Прага : Українське видавництво «Пробоєм», 1942. 99 с.
Королева Н. Леґенди старокиївські. Ч. ІІ. Прага : Українське видавництво «Пробоєм», 1943. 77 с.
Кримський С. Під сигнатурою Софії. Київ : КМ Академія, 2008. 367 с.
Мишанич О. Дивосвіти Наталени Королевої. Королева Н. Предок. Легенди старокиївські. Київ : Дніпро, 1991. С. 633–653.
Нора П. Теперішнє, нація, пам’ять / пер. А. Рєпи. Київ : Кліо, 2014. 272 с.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
