САКРАЛЬНІ ТОПОСИ КНЯЖОГО КИЄВА В ТВОРАХ НАТАЛЕНИ КОРОЛЕВОЇ І ВІРИ ВОВК: АСПЕКТИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ
PDF

Ключові слова

Наталена Королева, Віра Вовк, сакральний топос, текст, інтерпретація, образ, символ Natalena Koroleva, Wira Wowk, sacred topos, text, interpretation, image, symbol

Як цитувати

ГРИГОРЧУК, Ю. М. (2025). САКРАЛЬНІ ТОПОСИ КНЯЖОГО КИЄВА В ТВОРАХ НАТАЛЕНИ КОРОЛЕВОЇ І ВІРИ ВОВК: АСПЕКТИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (3), 12–20. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2025.3.2

Анотація

Стаття присвячена аналізу інтерпретації сакральних топосів княжого Києва в творах Наталени Королевої і Віри Вовк. Особлива увага зосереджена на висвітленні образів Софії Київської, Золотих воріт і Києво-Печерської лаври. Підкреслено, що ці споруди описані не лише як артефакти сакрального мистецтва, а насамперед як значущі місця пам’яті, конденсатори культурних і духовних смислів. Зазначено, що найчастотнішим у текстах є топос Софії Київської. Це багатозначний символ, що репрезентує сакральний центр Києва й України. У прозі Н. Королевої він уособлює духовну альтернативу світу зла, метафізичну надію на воскресіння з руїни, втілену в візії жінок-мироносиць. У поезії Віри Вовк – відображає ідею захисту, могутньої Божої опіки над Україною, персоніфіковану в образі Богородиці-Оранти. Самобутніми є також художні образи Золотих воріт (символу княжої могутності) й Києво-Печерської лаври (втілення культурних надбань краю). Перший описаний через легендарно-апокрифічну канву, другий – через образи храмів: Успенського собору, дзвіниці (у Віри Вовк), а також через постаті ченців Києво-Печерського монастиря (у Н. Королевої). Воднораз простежено, що Н. Королева здебільшого інтерпретує події історичного минулого країни, осмислює патерикові сюжети, стилізує мову й виклад літописів. Віра Вовк, натомість, зображає актуальні події сучасності, залучає біблійну інтертекстуальність, метафоричне письмо, символіку. Встановлено, що основою художньої інтерпретації образів Софії, Лаври і Золотих воріт у творах обох письменниць є історичний паралелізм, зіставлення часових площин Х ст. і ХХ–ХХІ ст. В цьому контексті сакральні топоси княжого Києва репрезентують ідею незнищенності українського народу та його духовних вартостей в горнилі драматичних випробувань минулого і сьогодення.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2025.3.2
PDF

Посилання

Вовк Віра. Бердо. Ріо-де-Жанейро : Contraste, 2019. 72 с.

Вовк Віра. Вогонь Купала. Львів : БаК, 2014. 140 с.

Вовк Віра. Героїка. Ріо-де-Жанейро – Львів : Колір ПРО, 2022. 88 с.

Вовк Віра. Зеніт. Львів: БаК, 2012. 102 с.

Вовк Віра. Знамено, повісті і романи. Львів : БаК, 2011. 520 с.

Вовк Віра. Ораторія хвали. Львів : БаК, 2015. 168 с.

Вовк Віра. Поезії. Київ : Родовід, 2000. 424 с.

Вовк Віра. Проза. Київ : Родовід, 2001. 448 с.

Вовк Віра. Ромен-зілля. Дніпропетровськ : Пороги, 2007. 66 с.

Вовк Віра. Спогади. Київ : Родовід, 2003. 456 с

Вовк Віра. Театр. Київ : Родовід, 2002. 448 с.

Вовк Віра. Україні. Ріо-де-Жанейро: Contraste, 2019а. 56 с.

Вовк Віра. Яблуко на Спаса. Ріо-де-Жанейро : Contraste, 2021. 54 с.

Демська-Будзуляк Л. Простір пам’яті vs пам’ять місця (антологія «Воєнний стан»: культурна географія російсько-української війни). Слово і Час. 2025. № 1 (739). С. 71–83.

Еліаде М. Священне і мирське. Міфи, сновидіння і містерії. / пер. Г. Кьоран, В. Сахна. Київ : Основи, 2001. 592 с.

Копач О. Наталена Королева. Вінніпеґ : Накладом УВАН, 1962. 36 с.

Королева Н. Леґенди старокиївські. Ч. І. Прага : Українське видавництво «Пробоєм», 1942. 99 с.

Королева Н. Леґенди старокиївські. Ч. ІІ. Прага : Українське видавництво «Пробоєм», 1943. 77 с.

Кримський С. Під сигнатурою Софії. Київ : КМ Академія, 2008. 367 с.

Мишанич О. Дивосвіти Наталени Королевої. Королева Н. Предок. Легенди старокиївські. Київ : Дніпро, 1991. С. 633–653.

Нора П. Теперішнє, нація, пам’ять / пер. А. Рєпи. Київ : Кліо, 2014. 272 с.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.