ОСОБИСТІСНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

особистість, мовна освіта, іншомовна компетентність, іноземна філологія, інтерактивні методи навчання personality, language education, foreign language competence, foreign philology, interactive teaching methods

Як цитувати

ХОЛОДНЯК O. В. (2023). ОСОБИСТІСНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ГУМАНІТАРНІ НАУКИ», (4), 19-24. https://doi.org/10.52726/as.humanities/2023.4.3

Анотація

Авторка у статті розкрила розуміння та засоби реалізації особистісного підходу під час формування іншомовної компетентності у здобувачів вищої освіти на прикладі організації навчання на факультеті іноземної філології у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди. У статті визначено актуальність особистісного підходу саме на етапі діагностики такої роботи. Використання методів аналізу змісту навчальних програм і силабусів, вивчення матеріалів відкритих аудиторних занять і результатів моніторингових досліджень в університеті авторка отримала такі результати. Установлено, що метою етапу діагностики формування іншомовної компетентності в реаліях викликів сьогодення доцільно зосереджувати увагу на досягненні цілей: вивчення особливостей бачення цілей і очікуваних результатів викладачами і здобувачами вищої освіти під час опанування навчальних програм дисциплін іншомовної підготовки. У статті авторка конкретизувала цільові елементи такого етапу, а саме: аналіз запитів учасників освітнього процесу щодо створення середовища іншомовного комунікування, долучення до науково-дослідної роботи в наукових школах, творення середовища неперервного особистісного і професійного розвитку. Авторка наголосила на тому, що у межах реалізації особистісного підходу результати етапу діагностики дають багатий матеріал для емпіричного дослідження орієнтирів для формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти. Це істотно впливає на якість освіти і фахової підготовки. У статті презентовано пропозицію щодо використання елементів педагогічного дизайну для формування іншомовної компетентності здобувачів вищої освіти: визначення стилю і формату взаємодій, навчально-пізнавальних комунікацій, розроблення навчального контенту за принципами раціональності, ефективності, емоційного комфорту. Авторка представила досвід використання в навчальному процесі моделі Дж. Келлера, опорний план проведення діагностувального заняття у формі бієналє.

https://doi.org/10.52726/as.humanities/2023.4.3
PDF

Посилання

Hymes D. On Communicative Competence / D. Hymesin, J. B. Prideand, J. Holmes (eds.). NewYork : Harmondsworth : Penguin, 1972. P. 269–293.

Nakhod S. The basis question of motivation of employees workingin a remote mode. Journal of Critical Reviews. 2020. 7 (11). P. 1657‒1660.

Бадер С. Розвиток іншомовної компетентності здобувача вищої освіти в умовах змішаного навчання. Академічні візії. 2022, (2). С. 12–21. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/15

Білан Н. М. Формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиків засобами проєктних технологій у технічних університетах : дис. ... наук. ступеня д-ра філософії : 01 : 015 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2022. 350 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27682

Вороніна Д. А. Зміст та структура іншомовної комунікативної компетентності сучасних фахівців. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Серія 13. Проблеми трудової та професійної підготовки. 2019. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/19532/Voronina.pdf?sequence=1

Зенякін О. С. Формування іншомовної комунікативної компетентності як складова духовного та інтелектуального навчання здобувачів вищої освіти. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті. Харків, 2022. С. 330–333. URL: https://doi.org/10.34142//2708-4809.SIUTY.2022.80

Концепція розвитку педагогічної освіти. Стратегія розвитку ХНПУ імені Г.С. Сковороди на 2021–2025 рр. / Відділ менеджменту і моніторингу діяльності університету. (2023). URL: http://hnpu.edu.ua/uk/monitoryng

Солошенко-Задніпровська Н.К. Можливості використання інтернет-ресурсів у формуванні навичок аудіювання здобувачів немовних спеціальностей. Мовна освіта фахівця: сучасні виклики та тенденції: матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції (23 лютого 2023 року). Харків: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2023. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c477f98c-6d0d-46bc-8cef-64b8e0e6e299/content

Факультет іноземної філології. ХНПУ імені Г.С. Сковороди ХНПУ імені Г.С. Сковороди. (2023). URL: http://hnpu.edu.ua/uk/fac-inoz-fil